Акафист четвертый честному и животворящему кресту господню

Јкосъ }

Днeсь ґдaмъ со є4vою весели1тсz, предлежaщій ви1дzще кrтъ, и4мже поражeнъ бhсть супостaтъ, и5же дрeвлэ въ раи2 вкушeніемъ запрещeннагw пл0да тёхъ прельсти1вый и3 плённики себЁ сотвори1вый. Тёмже и3 мы2, срaдующесz прaoтцемъ нaшимъ њ и3збавлeніи t плэнeніz нaшегw душeвнагw, бlгоговёйнw воспэвaемъ:

Рaдуйсz, кrте, ћкw на тебЁ пaстырь д0брый дyшу свою2 положи2 за џвцы сво‰ и3 дaже до ѓда сни1де, и3щA заблyдшихъ: рaдуйсz, ћкw т0й не презрЁ дёло рукY своeю, ґдaма со є4vою, но со и3нёми прaведники и3схи1ти | и3з8 ѓда, ћкw и3з8 чeлюстей ѕвёрz крёпкагw, и3 въ рaй всели2 и5хъ.

Рaдуйсz, ћкw на тебЁ пригвождeнному хrтY плaменное nрyжіе плeщи дaде и3 херувjмъ, є3дeмъ хранsщій, tступи2 t дрeва жи1зни: рaдуйсz, ћкw мы2, нhнэ кRщeніемъ возрождeнніи, во хrтЁ н0вые лю1діе, невозбрaннw причащaемсz рaйскіz пи1щи.

Рaдуйсz, кrте, жeзле си1лы хrт0вы, t сіHна послaнный, и4мже мы2 пасeмсz на пaжитэхъ є3ђльскихъ ўчeній: рaдуйсz, ћкw тоб0ю невреди1ми сохранsемсz t волкHвъ душегyбныхъ, ћкw льв0вэ рhкающихъ и3 и4щущихъ, когw2 поглоти1ти.

Рaдуйсz, чтcнhй кrте, всерaдостное знaменіе нaшегw и3скуплeніz.

Икос 8

Весь прииде с высоты, Бог сый, единое предвечное Слово, и рождейся от Девы Матере, и явлейся мирови смирен Человек, Крест восприемый, оживи ему вопиющия:

Радуйся, Кресте, оружие мира;

радуйся, путешествующим ограждение.

Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение;

радуйся, погибающим безумие и сокрушение.

Радуйся, благоплодное, безсмертное и живоносное произрастение;

радуйся, цвете, процветший наше спасение.

Радуйся, яко сущая на земли с горними соединяеши;

радуйся, яко сердца дольних просвещаеши.

Радуйся, имже тление изгнася;

радуйся, имже печаль исчезе.

Радуйся, неизмеримое блаженство добрых;

радуйся, многоименная славо верных.

Радуйся, животворящий Кресте Господень.

Икос 6

Возсия истинное древо Животворящаго
Креста Твоего Христе от земли, до долгом утаении
обретенное, Еже многочудесне облистая по всей вселенной,
прогонит всяку лесть миродержителей тмы века сего, и
просвещает истиною богоразумия всех верных, восхваляющих
Его, и поющих таковая:

Радуйся, Кресте, яко древо поистине
избранное на царство над всеми древесы.

Радуйся, Егоже силою человецы яко древа
ходящии, возрадуются во царствии на небеси.

Радуйся, яко древо финиково, под ним
Девоса Израиля суди.

Радуйся, при Немже Господь праведнейший
судия, князя тмы века сего осуди.

Радуйся, яко древо на немже привязанный
Олоферном Ахидор от Израилтян разрешен.

Радуйся, на Немже умерщвленный мучителми
Христос от Бога Отца воскреши.

Радуйся, яко древо велие возрастшее от
малейшаго всех зерна горушна.

Радуйся, всему миру славо возсиявшая от
горести безчестнаго умаления.

Радуйся, яко древо под нимже суща виде
Иисус Нафанаила.

Радуйся, Егоже силою осененнаго предзре
Господь спасение всякаго христианина.

Радуйся, древо на неже взыде Закхей да
видит Иисуса.

Радуйся, на негоже упование возлагаяй
человек смиренный узрит Бога.

Радуйся, Кресте пречестный, непобедимая
победо.

Икос 8

Днесь Адам со Евою веселится,
предлежащий видяще Крест, имже поражен бысть супостат,
иже древле в рай вкушением запрещеннаго плода тех
прельстивый и пленники себе сотворивый. Темже и мы,
срадующеся праотцем нашим о избавлении от пленения
нашего душевнаго, благоговейно воспеваем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Пастырь
добрый душу Свою положи за овцы Своя и даже до ада
сниде, ища заблуждших.

Радуйся, яко Той не презре дело руку
Своею, Адама со Евою, но со инеми праведники исхити я из
ада, яко из челюстей зверя крепкаго, и в рай всели их.

Радуйся, яко на тебе пригвожденному
Христу, пламенное оружие плещи даде и Херувим, Едем
хранящий, отступи от древа жизни.

Радуйся, яко мы, ныне Крещением возрожденнии, во Христе новые людие, невозбранно
причащаемся райския пищи.

Радуйся, Кресте, жезле силы Христовы, от
Сиона посланный, имже мы пасемся на пажитех евангельских
учений.

Радуйся, яко тобою невредими сохраняемся
от волков душегубных, яко Львове рыкающих и ищущих, кого
поглотити.

Радуйся, честный Кресте, всерадостное
знамение нашего искупления.

Икос 6

Возсиял еси яко солнце правды,
Всечестный Крест Христов, в недрах земли сокровенный,
несколько столетий бездушными камнями яко сокровище
сберегаемый и на радость всему миру обретенный, Ему бо
велегласно возопием:

Радуйся, Честный Крест Христов,
молитвами и усердием благочестивой царицы Елены
найденный.

Радуйся, Честный Крест Христов, на
высоту патриархом Макарием воздвигнутый для
торжественного поклонения всеми языцами.

Радуйся, Честный Крест Христов,
посрамивший идолопоклонство и неверие.

Радуйся, Честный Крест Христов,
призвавший хулителей к покаянию.

Радуйся, Честный Крест Христов, яко ты
Древо чудодейственное и Христоносное.

Радуйся, честное Древо, на нем бо
совершися таинство всемирнаго искупления.

Икосъ 4.

Ра́зумъ неуразумѣ́нный бы́лъ еси́ іуде́омъ, неразумѣ́вшимъ проро́ческихъ о Тебѣ́ сказа́ній, ниже́ иска́вшимъ позна́ти и́стину воскресе́нія Твоего́, ка́ко печа́ти не ру́шивъ, изъ гро́ба изше́лъ еси́? Тѣ́мже безу́мнѣ науща́ху кустодíю возвѣсти́ти лю́демъ, Пречи́стое Тѣ́ло Твое́ укра́дено бы́ти. Мы́ же, пресла́вному Воскресе́нію Твоему́ дивя́щеся, похва́льная живоно́сному гро́бу Твоему́ воспису́емъ, глаго́люще:

Ра́дуйся, всебога́тый гро́бе, я́ко имѣ́лъ еси́ въ тебѣ́ всѣ́мъ жи́знь Подаю́щаго!

Ра́дуйся, я́ко оскверне́нная беззако́ніями человѣ́ческими земля́ пречи́стою Пло́тію Христо́вою, въ тебѣ́ возлежа́вшею, освяща́ется!

Ра́дуйся, я́ко Воскре́сшій изъ тебе́ прія́ вся́ку вла́сть на небеси́ и на земли́, да всѣ́хъ и вся́ къ Бо́гу Отцу́ приведе́тъ!

Ра́дуйся, я́ко ка́меню отъ тебе́ а́нгеломъ отвале́ну бы́вшу, святы́я же́ны мѵроно́сицы уразумѣ́ша Христо́во воскресе́ніе!

Ра́дуйся, я́ко Спа́су мíра изъ тебе́ воста́вшу, во всю́ зе́млю изы́де апо́стольское вѣща́ніе!

Ра́дуйся, въ не́мже благода́ть воскре́сшаго Жизнода́вца до дне́сь неви́димо почíетъ!

Ра́дуйся, живоно́сный гро́бе, изъ него́же Христо́съ воскре́се!

27 сентября

Тропа́рь, гла́с 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды на сопроти́вныя да́руя и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Конда́к, гла́с 4.

Вознесы́йся на Кре́ст во́лею, тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, возвесели́ нас си́лою Твое́ю, побе́ды дая́ на сопоста́ты, посо́бие иму́щу Твое́, ору́жие ми́ра непобеди́мую побе́ду.

Стихи́ра, гла́с 6:

Кре́сте Христо́в, христиа́н упова́ние, заблу́ждших наста́вниче, обурева́емых приста́нище, в бра́нех побе́да, вселе́нныя утвержде́ние, неду́жных врачу́, ме́ртвых воскресе́ние, поми́луй на́с.

Задостойник

Велича́й, душе́ моя́,/ пречестны́й Крест Госпо́день.

Та́ин еси́, Богоро́дице, рай,/ невозде́ланно возрасти́вший Христа́,/ И́мже кре́стное живоно́сное на земли́ насади́ся Дре́во;/ тем ны́не возноси́му,// поклоня́ющеся Ему́, Тя велича́ем.

Молитва первая

О, всечестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день, Кро́вию Христа́ Бо́га на́шего освяще́нный и сме́ртию Его́ нас от сме́рти ве́чныя свободи́вый! Ты еси́ зна́мение побе́ды на враго́в на́ших ви́димых и неви́димых: ты и́маши яви́тися в час Стра́шнаго Суда́ Христо́ва: тебе́ смире́нно покланя́юся, честно́ прикаса́юся и любе́зно тя лобыза́ю, ны́нешнее моле́ние к Распя́тому на тебе́ принося́, да исцели́т мя си́лою в тебе́ Свое́ю от всех неду́гов душе́вных и теле́сных, и сохрани́т от враго́в ви́димых и неви́димых, и неосужде́нна на суде́ Свое́м одесну́ю поста́вит. Ей, Животворя́щий Кре́сте святы́й, на тебе́ Спас, умира́я за уме́ршия грехми́ челове́ки, дух Свой я́ко челове́к испусти́, Кровь же и во́ду источи́, и си́ми треми́, еди́но, е́же па́че все́х есть на потре́бу, спасе́ние нам соде́ла: во сла́ву исто́чника вод живы́х Бо́га Отца́, Себе́ же, от крове́й Деви́ческих воплоще́нна Бо́га Сы́на, и Бо́га Ду́ха Свята́го, оживля́ющаго дух челове́ч: И́хже Трие́х во еди́ном Божестве́ пособи́ и мне сла́вити благода́рственно, от воды́ креще́ния восприя́тою ве́рою непоро́чною, в прича́стии же пло́ти и Кро́ве Госпо́дних наде́ждою несумне́нною и в покая́нии ду́хом сокруше́нном и любо́вию нелицеме́рною: ниже́ то́кмо в жи́зни сей плаче́вной, я́ко вода́ мимотеку́щей, бра́ней и крове́й испо́лненной, и я́ко па́ра исчеза́ющей с воздыха́нием, но и в бу́дущей блаже́нной просла́влю Го́спода, посо́бием си́лы твоея́, Кре́сте треблаже́нне, да просла́влю са́мым лица́ зре́нием ве́рованному одержа́нием же ча́янному и наслажде́нием люби́мому, еди́ному в Тро́ице сла́вимому в безконе́чныя ве́ки веко́в. Ами́нь.

О, Пречи́стый и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день! Дре́вле у́бо был еси́ ка́зни позо́рныя ору́дие ны́не же зна́мение спасе́ния на́шего – при́сно почита́емое и прославля́емое! Ка́ко досто́йне возмогу́ аз недосто́йный воспе́ти Тя и ка́ко дерзну́ преклони́ти коле́на се́рдца моего́ пред Искупи́телем мои́м, испове́дая грехи́ свои́? Но милосе́рдие и неизрече́нное человеколю́бие Распе́ншагося на тебе́ смире́нное дерзнове́ние подае́т ми, да отве́рзу уста́ моя́ во е́же сла́вити Тя; сего́ ра́ди вопию́ Ти: ра́дуйся, Кре́сте, це́ркве Христо́вы – красота́ и основа́ние, вся вселе́нныя – утвержде́ние, христиа́н всех – упова́ние, царе́й – держа́ва, ве́рных – прибе́жище, а́нгелов – сла́ва и воспева́ние, де́монов – страх, губи́тельство и отгна́ние, нечести́вых и неве́рных – посрамле́ние, пра́ведных – приста́нище, заблу́дших – наста́вниче, одержи́мых страстьми́ – раска́яние, ни́щих – обогаще́ние, пла́вающих – ко́рмчий, сла́бых – си́ла, во бране́х – побе́да и одоле́ние, си́рых – ве́рное покрове́ние, вдов – засту́пниче, дев – целому́дрия охране́ние, ненаде́янных наде́жда, неду́жных – врач и ме́ртвых – воскресе́ние! Ты прообразо́ванный чудотворя́щим жезло́м Моисе́я – животво́рный исто́чник, напая́ющий жа́ждущия духо́вныя жи́зни и услажда́ющий на́ши ско́рби, Ты – одр, на нем же ца́рственно почи́л тридне́вно Воскре́сший Победи́тель а́да. Сего́ ра́ди и у́тро и ве́чер и полу́дне прославля́ю Тя, треблаже́нное Дре́во, и молю́ во́лею Распе́ншагося на Тебе́, да просвети́т Он и укрепи́т Тобо́ю ум мой, да откры́ет в се́рдце мое́м исто́чник любве́ соверше́нней и вся дея́ния моя́ и путие́ мои́ Тобо́ю осени́т, да вы́ну велича́ю Пригвожде́ннаго на Тебе́, грех мои́х ра́ди, Го́спода Спаси́теля моего́. Ами́нь.

Икосъ 3.

Иже иногда́ стра́ха ра́ди іуде́йска потае́нъ сы́й учени́къ Тво́й, Христе́, Іо́сифъ, и́же отъ Аримаѳе́я, испроси́ у Пила́та Боже́ственное Тѣ́ло Твое́ и съ Никоди́момъ, смѣше́ніемъ смѵ́рны и ало́я пома́завъ е́ и плащани́цею чи́стою обви́въ, во гро́бѣ но́вѣ положи́, въ не́мже никто́же отъ человѣ́къ погребе́нъ бы́сть, то́кмо Ты́ еди́нъ, да освяти́ши земно́е естество́; увѣ́дѣвъ же по си́хъ Твое́ изъ ме́ртвыхъ воскресе́ніе, прише́дъ ко гро́бу Твоему́, со умиле́ніемъ возгласи́:

Ра́дуйся, живоно́сный гро́бе, не кустодíею, па́че же арха́нгелами и а́нгелами стрего́мый!

Ра́дуйся, я́ко отъ тебе́ Христо́съ со сла́вою изше́дъ, безу́мныя стра́жи Пила́товы недоумѣ́ніемъ и у́жасомъ порази́!

Ра́дуйся, я́ко печа́тей гро́бныхъ не вреди́въ, богопроти́внаго Каіа́фу посрами́!

Ра́дуйся, я́ко изъ тебе́ воскре́сшу Христу́, свѣ́тлый де́нь всемíрнаго Боговѣ́дѣнія наста́!

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю и́долы и куми́ры по всѣ́мъ конце́мъ земли́ сокруша́тся!

Ра́дуйся, я́ко на тебѣ́ хра́мы Бо́га и́стиннаго по все́й вселе́ннѣй утвердя́тся!

Ра́дуйся, живоно́сный гро́бе, изъ него́же Христо́съ воскре́се!

Икос 5.

Виде Константин Великий с небесе свет, указующий ему знамение Креста звездами, и тем побеждати множество врагов, Древо явити, и звати потщася к нему таковая:

Радуйся, совета неизреченнаго сый конец; радуйся людей благочествующих сый рог.

Радуйся, врагов отвращаяй полки; радуйся, якоже пламень попаляяй бесы.

Радуйся, скипетро небесный воиства царскаго; радуйся, непобедимая победо воинства христолюбиваго.

Радуйся, варварскую гордость низвергаяй; радуйся, человеческия души соблюдаяй.

Радуйся, многих зол прогонителю; радуйся, многих благ пособителю.

Радуйся, о нем же христоноснии людие играют; радуйся, его же ради иудее рыдают.

Радуйся, Древо треблаженное.

Икос 5

Видевше жены еврейския Тебе, грядущаго на вольную страсть и падающаго под тяжестью Креста Твоего, Иисусе, плакахуся зело. К ним же обращся, Ты рекл еси: «Дщери иерусалимския, не плачитеся о Мне, плачите же паче о себе и чадех ваших, яко дние грядут, в няже рекут: „Блаженны неплоды и утробы, яже не родиша, и сосцы, яже не доиша“, когда начнут глаголати горам: „Падите на нас“ и холмам: „Покройте нас“». Мы же в скорбех и печалех наших припадаем к Тебе, Спасе, на сем пути и вопием:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже отгоняеши от нас рыдания.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже приносиши нам радование.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть скорбящим утешение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть болящих исцеление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже даруеши грешникам кающимся прощение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть умерщвленных грехами воскресение.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Экспедиция на Святую Землю

При посредничестве своего сына Константина императрица в середине четвёртого века нашей эры предприняла попытку отыскать святыню. Для этого в Иерусалим была снаряжена специальная экспедиция.

По одной из версий, в то время на месте, где совершилась крестная жертва Христа, находился языческий храм в честь богини Афродиты. В результате проведенных раскопок было обнаружено три креста. Также были найдены несколько гвоздей и табличка с надписью «Иисус Назарей, царь иудейский». Императрица Елена столкнулась со сложнейшей задачей — определить, какой из тех трех крестов является животворящим Крестом Иисуса Христа. Решение этой проблемы было подсказано митрополитом Макарием. Он сказал, что Крест Господень должен обладать животворящей силой. Поэтому было решено прикладывать кресты поочередно к одной тяжелобольной женщине. При прикосновении к этой женщине одного из крестов произошло чудесное исцеление страждущей. Таким образом удалось распознать, какой из трех крестов является крестом Господа Иисуса Христа.

Согласно другим источникам, оживлён был покойник из проходящей мимо похоронной процессии. Когда удалось определить истинный Крест, на котором Иисус Христос претерпел свои страдания, патриарх вышел на улицу Иерусалима и поднял реликвию над своей головой.

Многие люди, верующие во Христа, пали на колени перед обретённой святыней. Это событие описано в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня.Таким образом, патриарх Макарий разрешил задачу, стоящую перед другими участниками экспедиции благодаря своей вере в Господа. Подобная сила веры и прославляется в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста.

На протяжении всего времени раскопок Макарий и Елена пребывали в постоянном посте и часто возносили молитвы Всевышнему.

По одной из легенд, Крест Господень был сделан из дерева, произроставшего когда-то в райском саду. Речь идёт именно о том дереве, плод которого стал причиной грехопадения первых людей. Когда же совершилась Крестная жертва Христа, этот грех был искуплён. Существует также легенда, что на Голгофе был похоронен прародитель всех людей Адам. Когда Христос принял смерть на кресте, Его кровь просочилась до останков Адама.

Икосъ 12.

На го́ру Елео́нскую егда́ возше́лъ еси́, Отчее Сія́ніе, тогда́ пресвѣ́тлый о́блакъ подъя́тъ Тя́, зря́щимъ ученико́мъ Твои́мъ, и а́нгели апо́столомъ глаго́лаху: «му́жіе Галиле́йстіи, что́ стоите́ зря́ще на не́бо? се́ бо, Его́же ви́дите вознося́щася, То́й па́ки пріи́детъ съ пло́тію». Они́ же съ ра́достію возврати́вшеся во Іерусали́мъ, хва́ляху Тебе́, и́стиннаго Бо́га, и живоно́сному гро́бу Твоему́, въ не́мже тридне́вно положе́нъ бы́лъ еси́, съ весе́ліемъ возглаша́ху:

Ра́дуйся, живоно́сный гро́бе, собы́вшимся въ тебѣ́ всѣ́хъ на́съ въ вѣ́рѣ во Христа́ утверди́вый!

Ра́дуйся, предъ мучи́тели и враги́ и́стины, наде́ждою воскресе́нія непобѣди́мы на́съ сотвори́вый!

Ра́дуйся, въ не́мже священнота́йнѣ, въ купе́ли креще́нія, вси́ вѣ́рующіи Христу́ спогреба́ются!

Ра́дуйся, изъ него́же креще́нніи, уме́рши грѣху́, къ но́вѣй жи́зни со Христо́мъ совостаю́тъ!

Ра́дуйся, я́ко предъ тобо́ю отъ благода́ти воскресе́нія, въ тебѣ́ почíющей, вся́ крѣ́пость а́да исчеза́етъ!

Ра́дуйся, я́ко изъ тебе́, отъ полноты́ си́лы Бо́жіей, на тебѣ́ я́вльшейся, заря́ жи́зни вѣ́чныя незаходи́мо сія́етъ!

Ра́дуйся, живоно́сный гро́бе, изъ него́же Христо́съ воскре́се!

Икос 10.

Стену тебе вселенныя, о Кресте жизноносный, необоримую и божественную разумеем: ибо небесе и земли Творец устроив тя, распростирает на тебе руце, — странное слышание, — и вся научи вопити:

Радуйся, столпе благочестия; радуйся, вечносте наследия.

Радуйся, мысленнаго Амалика побеждаяй; радуйся, Иаковлеми рукама прообразуемый.

Радуйся, ты бо ветхозаконную сень преобразил еси; радуйся, ты бо пророковещанныя глаголы исполнил еси.

Радуйся, Спаса всех носивый; радуйся, тлителя душ упразднивый.

Радуйся, его же ради соединихомся ангелом; радуйся, его же ради озарихомся светом.

Радуйся, тебе бо покланяемся, почитающе; радуйся, тебе бо приглашаем, зовуще:

Радуйся, Древо треблаженное.

Ранние христиане

Акафист Животворящему Кресту, бесспорно, является одним из самых популярных.

Этот духовный гимн посвящён Кресту, который, являясь орудием, с помощью коего было произведено распятие Иисуса Христа, вместе с тем почитается Православной Церковью как святыня, имеющая особую силу, так как вследствие распятия состоялась победа Господа Иисуса Христа над силами ада.

Но эта великая святыня была недоступна первым христианам, так как непосредственно после снятия Христа Крест был утилизирован вместе с крестами, на которых были распяты разбойники, подвергнутые казни на Голгофе одновременно с Господом Исусом. В те суровые годы у последователей Христа не было возможности отыскать Крест, освященный кровью Спасителя, из-за страшных гонений на христиан, которые продолжались в течение нескольких веков.

Это также нашло отражение в тексте акафиста Животворящему Кресту Господню.

Столь страшный для христиан период был показан во многих литературных произведениях, в частности в романе польского писателя Генрика Сенкевича «Камо грядеши?», по мотивам которого в начале пятидесятых годов двадцатого века в Голливуде был снят художественный фильм.

Христиане преследовались на всей территории Римской Империи. Уличённых в неверности языческим богам и поклонении новому Богу, Иисусу Христу, подвергали страшнейшим пыткам. Одним из самых кровавых истязаний была травля христиан львами. Посмотреть на это дикое зрелище собирались тысячи жителей Рима. Множество христиан стойко выносили эти страдания во имя Господа Иисуса Христа. Некоторые из этих мучеников были прославлены потом в лике святых.

Крест в Годеново

В акафисте Годеновскому Животворящему Кресту, о там, как была найдена эта реликвия, сказано следующее: он чудесным образом появился и был найден в одном из болот в дремучем лесу возле города Ростова Великого. Священное дерево оформлено в виде креста, на котором распят Спаситель. Чудесное явление святыни произошло в двадцатых годах пятнадцатого столетия.

Считается, что Крест таинственным образом попал на Русь из Константинополя. Это явилось своеобразным предзнаменованием падения столицы Византийской империи, которое случилось три десятилетия спустя. Также Крест, появившийся на земле Русской, стал предвестником скорого усиления Московского княжества и объединения вокруг него всех других княжеств в одно Российское государство. Акафист Животворящему Кресту Господню в Годеново воспевает святыню, которая появилась в России накануне провозглашения независимости Русской Православной Церкви от византийского патриарха.

Тогда, после подписания соответствующего документа, Русскую церковь стал возглавлять московский епископ. Это способствовало укреплению российской государственности. Примерно в это же время число русских святынь пополнила и Царьградская икона Божьей Матери. Тогда же один из старцев произнес знаменитую фразу о третьем Риме. Монахиня Переславского Никольского монастыря рассказывает, что в советскую эпоху о Годеновском Кресте почти полностью забыли даже представители духовенства и монашества. В начале девяностых годов монахам Никольского монастыря паломники поведали о Чудотворном Кресте, который находился в одной из забытых, полуразрушенных церквей неподалёку от монастыря. Тогда монастырь взял эту церковь с хранящейся в ней частью Священного Древа под свою опеку. Сейчас до десяти тысяч паломников в год приходят поклониться Кресту Господню.

Перед святыней часто звучит акафист Животворящему Кресту. В Годеново сам Крест подвергся реставрации в начале нового тысячелетия. Восстановительные работы проводили ведущие реставраторы из музеев Санкт-Петербурга. По просьбам священников и монахов обители святыня не покидала храм на время реставрации. Все работы велись в действующем храме. В настоящее время Годеновский Крест является одной из наиболее почитаемых в России святынь. В честь Священного Древа, находящегося в Годеново, был написан новый Акафист Честному и Животворящему Кресту, который читается ежедневно во время богослужений.

Икось 11.

Светоподательную зарю, во тме сущим, подает жизноподательный Крест: невещественный бо прият свет, и к разуму Божественному наставляет всех, возвышает же ныне возвышаемый ум наш, во еже пети сицевая:

Радуйся, светило, сущия в тме просвещающее; радуйся, звездо, мир озаряющая.

Радуйся, звездо, христоубийцев помрачающая; радуйся, громе, неверныя устрашающий.

Радуйся, яко просветил еси православных соборы; радуйся, яко опровергл еси идольския жертвища.

Радуйся, его же образ с небесе явися; радуйся, его же благодать лукавствия прогоняет.

Радуйся, иже плоти знаменаеши умерщвление; радуйся, иже страстей утоляеши востание.

Радуйся, на нем же Христос распяся; радуйся им же весь мир спасеся.

Радуйся, Древо треблаженное.

Мlтва №

Q пречтcный и3 животворsщій кrте гDень! Дрeвлэ ўбw бhлъ є3си2 кaзни поз0рныz nрyдіе, нhнэ же знaменіе сп7сeніz нaшегw при1снw почитaемое и3 прославлsемое! Кaкw дост0йнэ возм0гу ѓзъ, недост0йный, воспёти тz и3 кaкw дерзнY преклони1ти колBна сeрдца моегw2 пред8 и3скупи1телемъ мои1мъ, и3сповёдаz грэхи2 свои2! Но млcрдіе и3 неизречeнное чlвэколю1біе распeншегосz на тебЁ смирeнное дерзновeніе подаeтъ ми, да tвeрзу ўстA мо‰ воeже слaвити тS: сегw2 рaди вопію ти2: рaдуйсz, кrте, цRкве хrт0вы красотA и3 nсновaніе, всеS вселeнныz ўтверждeніе, хrтіaнъ всёхъ ўповaніе, царeй держaва, вёрныхъ прибёжище, ѓгGлwвъ слaва и3 воспэвaніе, дeмонwвъ стрaхъ, губи1тельство и3 tгнaніе, нечести1выхъ и3 невёрныхъ посрамлeніе, прaведныхъ ўслаждeніе, њбременeнныхъ њслaба, њбуревaемыхъ пристaнище, заблyдшихъ настaвниче, њдержи1мыхъ страстьми2 раскazніе, ни1щихъ њбогащeніе, плaвающихъ к0рмчий, слaбыхъ си1ла, во брaнэхъ побёда и3 њдолёніе, си1рыхъ вёрное покровeніе, вдHвъ застyпниче, дёвъ цэломyдріz њхранeніе, ненадёzнныхъ надeжда, недyжныхъ врaчъ и3 мeртвыхъ воскресeніе! Ты2, проoбразовaнный чудотворsщимъ жeзломъ мwmсez, животв0рный и3ст0чникъ, напаsющий жaждущіz дух0вныz жи1зни и3 ўслаждaющий нaши скHрби: ты2 џдръ, на нeмже цaрственнw почи1лъ триднeвнw воскрeсшій побэди1тель ѓда. Сегw2 рaди и3 ќтро, и3 въ вeчеръ, и3 полyднэ прославлsю тS, требlжeнное дрeво, и3 молю2 в0лею распeншегосz на тебЁ, да просвэти1тъ џнъ и3 ўкрэпи1тъ тоб0ю ќмъ м0й, да tкрhетъ въ сeрдцэ моeмъ и3ст0чникъ любвE совершeннэй и3 вс‰ дэsніz мо‰ и3 пyтіе мои2 тоб0ю њсэни1тъ, да вhну величaю пригвождeннагw на тебЁ, грBхъ мои1хъ рaди, гDа спcтелz моегw2. Ґми1нь.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector